top of page

Recent Posts

Archive

Tags

RSS Feed

❖ לנוע כמו גלגל

לעתים קרובות נהוג להשוות בין סגנונות, או בין אמני לחימה שונים, לעתים שכיחות פחות דנים במבנה הגוף, צורת התנועה, ודרך ההוראה של מורה מסוים במהלך שנות חייו השונות. יָאנְג צֶ'נְג-פוּ [1] הוא כנראה אמן הטָאי-גִ'י צ'וּאַן המפורסם מכל מאז ומעולם. יחד עם מורים ידועים אחרים דוגמת אחיו יָאנְג שָאוֹ-חוֹאוּ [2] ועמיתיו ווּ גִ'יאֶן-צ'וּאַן [3] וסוּן לוּ-טַאנְג [4] היו מהמורים הראשונים שפתחו את לימודי הטָאי-גִ'י בפני הקהל הרחב במכון לחקר תרבות הגוף בבבֵּייגִ'ינְג בשנים 1914-1928.

יָאנְג צֶ'נְג-פוּ נודע בכך ש"ריכך" את התבנית של משפחתו ממשפחתו והדגיש את תנועת "המסגרת הגדולה [5]" בעלת התנועות המודגשות והמעוגלות. שיטתו הייתה שונה מזו של אביו, דודו וסבו. מהתבנית הוסרו בעיטות גבוהות, דילוגים ורקיעות, ואלה הוחלפו במנחים ותנועות זורמים וקלילים, זאת מבלי לאבד את תחושת ההשתרשות. תהליך זה הביא בסופו של דבר את סגנון יָאנְג לפופולריות הרבה לה הוא זוכה בימינו אנו. חשוב לציין שיָאנְג עצמו ביצע שינויים והתאמות. כשהתבגר הכניס תנאים מקלים נוספים והדגיש את היתרונות הבריאותיים של התרגול.

התמונה בעלת האיכות המצוינת המוצגת כאן צולמה בשנת 1918, כלומר כשיָאנְג צֶ'נְג-פוּ היה בן שלושים וחמש. הוא פרסם שני ספרים: הראשון – "שיטות יישום של טָאי-גִ'י צ'וּאַן" (1931) ו"המהות והיישום של טָאי-גִ'י צ'וּאַן [6]" (1934), שם נראות התמונות של יָאנְג "הזקן", שהיה אז רק בן חמישים ואחת, כלומר שנתיים לפני מותו. בהשוואה ניכר כי בתמונות בצעירותו המנחים נראים ארוכים, מתוחים, ואולי פחות "עגלגלים", ואילו התמונות המאוחרות מראות את המנחים הנינוחים והזורמים.

אז מניין צצו התמונות הללו של יָאנְג "המוקדם" משנת 1918? הן התפרסמו בכלל בספר "אמנות הטָאי-גִ'י צ'וּאַן [7]" שנכתב בידי תלמידו צֶ'ן וֵיי-מִינְג [8], שנת 1925. צֶ'ן היה מלומד, מורה טָאי-גִ'י, וסופר. הוא תיעד ותיאר את משנתו של יָאנְג בשלושה ספרים, שכולם נכתבו תחת שמו. החשיבות של ספרים אלו נובעות לא רק כתוצאה מהתוכן, אלא גם בגלל שהיו מהספרים הראשונים שקהל היעד שלהם היה הקהל הרחב. צֶ'ן וֵיי-מִינְג החל ללמוד את סגנונות שִׂינְג-אִי ובָּא-גוּאָה בהדרכת סוּן לוּ-טַאנְג, ולאחר מכן החל ללמוד טָאי-גִ'י עם יָאנְג. בשנת 1925 עבר לשַאנְגחָאי, שם הקים התאחדות טָאי-גִ'י בשם "השגת רכות", סינית: גְ'ה רוֹאוּ [9], מונח שנלקח מספר הדָאוֹ דֵה גִ'ינְג, פרק עשירי.

פסקה מתוך ספרו של צֶ'ן וֵיי-מִינְג:

עמוד כמו מֹאזְנַיִם, נוע כמו גלגל

לעמוד כמו מֹאזְנַיִם פירושו לרכוש את האיכות של לחיצת הקָדְקוֹד כלפי מעלה ללא כח. לנוע כמו גלגל פירושו שימוש במותניים על מנת לשלוט .

.בתנועה. כשכל חלק נַעֲנָה לתנועת המותן, התנועה תהיה עגולה.

立如平準。活似車輪。

立能如平準者。有虛靈頂勁也。活似車輪者。以腰為主宰。無處不隨腰運動圓轉也。

oOo

1. Yang Chengfu 楊澄甫 1883-1936

2. Yang Shaohou 楊少侯 1862-1930

3. Wu Jianquan 吳鑑泉 1870–1942

4. Sun Lutang 孫祿堂 a.k.a Sun Fuquan 孫福全 1861-1933

5. da jia 大架

6. Yang Chengfu 揚澄甫. Taijiquan tiyong quanshu 太極拳體用全書 (1934). Taibei: Zhonghua wushu chubenshe, 1987.

7. Chen Weiming 陳微明. Taijiquan Shu 太極拳術.

Taibei: Hualian chubanshe, 1981.

8. Chen Weiming 陳微明 a.k.a Chen Zengze 陳曾則 1881–1958

9. zhirou至柔

 
Yang Chengfu 楊澄甫 1918

bottom of page