top of page

Recent Posts

Archive

Tags

RSS Feed

❖ עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלָים

השנה... (מי זוכר?) בנג'מין לוּאוֹ [1] הגיע לירושלים בהזמנתו של המורה אריה לב ברסלב. חוויתי, אהבתי, התרשמתי. איני מתיימר להכיר את האיש לפניי ולפנים. בכל זאת מדובר רק על סדנא. כאן מבט, שם תיקון ונגיעה. אלו החוויות שנחרטות, נצרבות, נחתמות. בכל אופן, האיש הלך אתמול לעולמו.

בן לוּאוֹ נולד בחודש אפריל, שנת 1927 במחוז גִ'יָאנְגסוּ בסין. בשנת 1948 עבר עם הוריו לטאיוואן. בשנת 1949 הגיע לאי המורה גֶ'נְג מַאן-צִ'ינְג [2](הידוע יותר בשיבוש צֶ'נְג). בן לוּאוֹ פנה אליו לצורך ייעוץ רפואי, אולם בסופו של דבר הפך לתלמיד הטָאי-גִ'י צ'וּאַן הראשון שלו. הוא למד עם המורה גֶ'נְג כעשרים שנה, עד פטירתו. בשנת 1974 הגיע לארה"ב והתיישב בסאן פרנסיסקו. יחד עם תלמידים נוספים של גֶ'נְג מַאן-צִ'ינְג, להלן "הפרופסור", החל להפיץ את משנתו של מורו: תבנית סגנון יָאנְג בת 37 תנועות, פושינג הנדס, ותרגול חרב פיפיות. בן לוּאוֹ סיפר, שמעבר להוראת טָאי-גִ'י, תרומתו הגדולה ביותר הייתה תרגום כתביו של הפרופסור לאנגלית.

אסיים בתרגום קצר מדבריו, מתוך ראיון שנערך עמו בשנת 1996:

"במידה ואדם רוצה ללמוד טָאי-גִ'י, עליו לחפש מורה העוקב אחר העקרונות הכתובים בכתבי המופת, לדוגמא, נינוחות, הפרדה בין יִין ליָאנְג, שקיעת הצ'י, שמירת גוף אנכי, ועוד. אם המורה אינו עוקב אחר העקרונות, האם אתה חושב שזהו טָאי-גִ'י? טָאי-גִ'י אמיתי עוקב אחר כתבי המופת.

יש לתרגל את התבנית מדי יום ביומו, בוקר וערב, ולאחוז [לשהות] במנחים. יש לאחוז במנחים על מנת להתחזק. על מנת להשתפר, עליך ל"אכול מר", דהיינו להתאמן קשה מאוד למרות הקשיים. לכן אני אומר שככל שאתה סובל יותר, כך הרווח גדל. הדבר דומה להפקדה כספית בבנק. אינך יכול להפקיד דולר בודד ולצפות לתשואה גדולה. אם תפקיד יותר, התשואה תגדל. אני אומר תמיד זאת לתלמידי, אבל יש להימנע מתרגול יתר, שמה הדבר יוביל לפציעה.

על מנת להיות טוב, מתרגל טָאי-גִ'י נדרש לכמה תכונות: תשורות טבעיות, גישה נכונה, התמדה, ומורה טוב. תשורה טבעית היא היכולת להבין את כתבי המופת. זהו סוג של אינטליגנציית טָאי-גִ'י. יש כאלה שתסביר להם מאה פעמים והם לא יבינו. לאחרים תסביר פעם אחת והם יתפסו. יש כאלה שפשוט תופסים את עקרונות הטָאי-גִ'י מהר יותר מאחרים.

גישה נכונה היא הדרישה השנייה על מנת לרכוש את המיומנות. גישה אומרת מידת הרצינות בתרגול.

התמדה היא התכונה השלישית, הנדרשת על מנת להצליח בתרגול. אם ניחנת בכישרון טבעי גדול, אבל אתה חסר התמדה, אין ביכולתך להיות טוב מאוד.

לבסוף, אתה זקוק למורה טוב. ללא מורה טוב, אינך יכול ללמוד את הדרך הנכונה. מורה טוב משול למצפן שיש בידך בשעה שאתה בג'ונגל. המצפן מורה את הנתיב הנכון. בלי מורה טוב לא תוכל למצוא את הדרך הנכונה לתרגול".

oOo

1. Zheng Manqing 郑曼青 1902-1975

2. Luo Pangreng 羅旁扔 1927-2018

 

bottom of page