top of page

Recent Posts

Archive

Tags

RSS Feed

חבוי בין העלים ❖

הָגָ‏קוּ‏רֶ‏ה, "חבוי בין העלים", הוא ספר הדרכה מעשי ורוחני ללוחמים, שקובץ ונערך מתוך אסופת פרשנויות של הסמוראי יַאמַאמוֹטוֹ צוּנֶטוֹמוֹ. הפרשנויות נאספו ונערכו על ידי צוּרַאמוֹטוֹ טַאשִירוֹ מתוך שיחותיו עם צוּנֶטוֹמוֹ בין השנים 1709-1716. הספר מתעד את השקפתו של צוּנֶטוֹמוֹ על הבּוּשידוֹ - "דרך הלוחם", בצד כללי ההתנהגות של הסמוראי. אחת הפרשנויות להָגָ‏קוּ‏רֶ‏ה היא שהבּוּשידוֹ הוא למעשה "דרך המוות" או הדרך לחיות את חייך כאילו אתה כבר מת. לפיכך, הסמוראי חייב להיות מוכן לוותר על חייו בכל רגע נתון על מנת לשרת את אדונו. ההָגָ‏קוּ‏רֶ‏ה הפך לאחת מהיצירות המפורסמות ביותר ביפן ובעולם כולו המאפיינות את הבּוּשידוֹ.

בשנת 1999 ביים ג'ים ג'ארמוש את הסרט "גוֹסט דוֹג – דרכו של סמוראי", בו ההָגָ‏קוּ‏רֶ‏ה מקבל תפקיד ראשי בעלילה וברשימת המקורות של הבמאי, המשתמש בתרגומו החלקי של וויליאם סקוט ווילסון כבסיס לדמות הראשית. את דמות זו מגלם פורסט ויטאקר, רוצח שכיר מטעם המאפיה החי את חייו בבדידות ועל-פי קוד התנהגות הסמוראים. הסרט דן בנושא שילוב תרבויות ולבטים מוסריים שבמרכזן הקוד העתיק של תרבות הסמוראי אל מול העולם החדש.

פסקול הסרט הולחן על ידי ריזה: ראפר, שחקן קולנוע, מפיק מוזיקלי ומנהיג הרכב ההיפ הופ ווּ טַאנְג קְלַאן. מדובר בהפקה האהובה עלי מאוד, אחריה המשיך להלחין סרטים דוגמת בלייד וקיל ביל. הפסקול משלב מוטיבים מהמזרח ומתרבות הגנגסטה-ראפ ויצא בשתי מהדורות שונות - אחת ביפן ואחת בארצות הברית. חלק מחברי ווּ טַאנְג קְלַאן מופיעים בסרט, כחבורת גנגסטרים אשר חולפת על פני גוֹסט דוֹג בפארק. ריזה עצמו מופיע למספר שניות בסרט כ"סמוראי רחוב". הוא ניגש לגוֹסט דוֹג והשניים קדים אחד לשני.

 

bottom of page