top of page

Recent Posts

Archive

Tags

RSS Feed

❖ מים של קיבוע עצמות

גֶ'נְג גוּ [1], או בשמה האחר, דִיֶה דַא [2], היא רפואת הפצעים, השברים והחבלות הסינית. מקורה באמנויות הלחימה והיא מאגדת מגוון גישות ושיטות מסורתיות לריפוי מתיחות שרירים, נקעים במרפקים, אפים מדממים, חבורות, שפשופים, ובמקרים פחות שכיחים – שברים או פגיעות פנימיות. רפואת השברים והחבלות מתמחה באורתופדיה, היגיינה, טיפול בפציעות, חסימת כלי דם וטראומות הנגרמות מחבלות חיצוניות לצד הרפואה הסינית המוכרת. רפואת הצמחים והדיקור, יבואו לרוב בשלב ההחלמה להבטיח איחוי וריפוי מלא ומוצלח של הפגיעה.

ברפואה זו קיים שימוש נרחב בתרופות לשימוש חיצוני: משרות, שמנים, משחות, רטיות וצמחים על בסיס תורת הצמחים. את החומרים מורחים או מעסים במטרה להפחית חיכוך, להגן על העור ולהגביר השפעה של עיסוי באמצעות סגולותיהם. סוג החומר נבחר על פי אופי המחלה. לטיפול בקור יתאימו מיצויים צמחיים בעלי אופי מחמם; לטיפול בחסימות של דם נשתמש בחומרים המוכרים כמניעי דם; לעתים נשתמש בצמחים המסווגים כ"מסלקי רוח קרה". בתוך קבוצה זו קיימים צמחים גורמי הזעה וצמחים מחממים. התרכובות והתערובות של אותם חומרים נשמרו בסודיות והועברו מאב לבן. חלק מאותן משפחות ייסדו בתי חרושת המושתתים על יצירה של אותה נוסחה סודית. רובן ניתנות להשגה בבתי מרקחת, במכולות הסיניות או בחנויות ציוד לאמנויות הלחימה. תרופות מסחריות יותר הן פלסטרים גדולים המכילים מרכיבים צמחיים פעילים, שאותם מדביקים על האיבר הפגוע לימים מספר.

ספריי יוּנַאן בַּאי יַאוֹ [3] כיכב לאחרונה במאמר שרב היה בו הבלבול. למה בכלל הוא משמש? באיזה סדר? אז קודם האדום או קודם הלבן? הוא עוצר דימום? אט אט התבהרה התמונה וידידנו זכה לתשבחות מקיר לקיר, כולן מתחילות באות מם: מצוין, מדהים, מהמם, מרגש, ממש ממי - בצד הרגשי, ומפחיד - אבל בקטע הטוב של המילה.

אני מציע שחקן אחר במגרש: תְּמִסָּת גֶ'נְג גוּ שוּאֵי, מילולית "מים של קיבוע עצמות". זוהי פורמולה חיצונית לשיכוך כאב המכילה בעיקר קַמְפוֹר ומֶנְתּוֹל המשווקת כשושלת רציפה של ידע בן חמש מאות שנה. תמיסה זו היא למעשה סוג של "יין של חבלות". למי שאינו בקי באמנויות הלחימה הסיניות, מדובר על ענף התרופות המחזקות ברפואת השברים, המיועדות לטיפול לפני האימון ואחריו במטרה למנוע נזק מצטבר. בתרגול "אגרוף הברזל" לדוגמה מחזקים את היד במכות אלפי פעמים ביום, החל ממצע רך ועד לקשה. התרגול גורם לשברים וקרעים מיקרוסקופיים בעצמות ובגידי כף היד, לפיכך השרייה ומריחה של התמיסה אמורה להביא מזור והקלה.

מטרות התְּמִסָּה הן שחרור קיבעונות של דם ונוזלים, המרצת זרימת הדם, הנעת צ'י, הרפיית גידים ושרירים, "פתיחה" של הערוצים, קידום ההחלמה והפחתת כאב ונפיחות, בעיקר לשלבים מוקדמים של פגיעה ברקמות רכות, או מצבים שעדיין לא הוגדרו ככרוניים. הַתְוָיָה אפשרית נוספת היא לדַּלֶּקֶת מִפְרָקִים, עיקום הבוהן / נפיחות מכאיבה בצד הבוהן, נקע בקרסול, שברים, כאבי גב, דורבן, דלקת הכֶּסֶת, חבורות ומכות יבשות, דלקת בגידים, כתף קפואה, כאבי צוואר, מרפק טניס, תסמונת מנהרת שורש היד.

השימוש הבסיסי פשוט – מריחה ישירה בצמר גפן ספוג על האזור הפגוע עד שלוש פעמים ביום, כך שהרכיבים האנטי-דלקתיים יחדרו לרקמות העמוקות. בגלל רכיבי הקַמְפוֹר - מֶנְתּוֹל - אלכוהול, המוצר מָסִיס ונדיף. כדאי לציין שהוא עלול לגרום לפריחה מגרדת. אין להשתמש על פצעים פתוחים, ליד להבות או חומרים דליקים, וחל איסור על שימוש לנשים בהריון.

oOo

1. zheng gu 正骨

2. die da 跌打

3. Yunnan baiyao 雲南白藥

4. zheng gu shui 正骨水 can include the following herbs:

Ji Gu Xiang 雞骨香, Yi Tiao Gen 一條根, San Qi Ginseng三七 or Tian Qi Bai Zhi 田七白芷

 

bottom of page