top of page

Recent Posts

Archive

Tags

RSS Feed

❖ בַּמַּקֵּל, בַּסַּרְגֵּל - מַה שֶּׁבָּא לַיָּד

אחד התרגולים העדינים והבטוחים ביותר לתרגול צִ'י-גוֹנְג מתבצע בעזרת פיסת עץ המכונה "סרגל הציר העילאי [1]", או "הסרגל המוזהב [2]". במונח "סרגל" הכוונה לגוף הנמצא במבנה או מערך אחיד ונע כיחידה אחת. מטרת התרגול היא טיפוח הצ'י – אנרגיית החיים.

מסופר כי תרגול הסרגל מקורו בנזיר דאואיסט אגדי שנולד בשם צֶ'ן טוּאַן, בשמו הנכבד טוּנָאן, ובשמו המאוחר צֶ'ן שִׂי-אִי [3]. על פי המסופר הוא נולד בתקופת פיצול המכונה "חמש השושלות ועשר הממלכות". בצעירותו הפגין בקיאות בכתבי המופת הקונפוציאניים, בבודהיזם, רפואה, אסטרונומיה ושירה, אך למרות זאת נכשל בבחינות האזרחיות. לפיכך נטש את השאיפה לקריירה כפקיד קיסרי ויצא למסע נדודים במהלכו פגש בנזירים דאואיסטים ובבני-אלמוות. במהלך עשרים השנים הבאות חי חיי פרישות במערת תשעת החדרים שבהר ווּ-דַאנְג [4] ותרגל "בליעת צ'י [5]" (תרגול דָאוֹ-יִין הכולל שאיפת צ'י מהטבע), התנזרות מדגנים [6] וטיפוח הדָאוֹ [7]. מאוחר יותר נדד למנזר יוּנטַאי שבהר חוּאָה ולבסוף לחדר האבן שבהר שָאוֹ חוּאָה. בתקופת שהותו בהר קיבל את הכינוי "אדון העננים הלבנים [8]" ויצר את תרגול סרגל הציר העילאי ועשרים וארבעה תרגילי דָאוֹ-יִין [9] שמטרתם מניעת מחלות בזמן חילופי העונות.

תרגול הסרגל מתאם ומביא להרמוניה את התנועה, הנשימה והמיקוד הנפשי. בתרגול פשוט זה גלומים יתרונות רבים. על פי התאוריה הדאואיסטית, אחת התנועות המפורסמות עם הסרגל, בה מתנדנדים לפנים ולאחור, מדמה את ציפת העוּבר בנוזלי הרחם. תנועה זו "חתומה" בגופנו ולפיכך תנועת הסרגל מניעה את הצ'י ומעוררת את אותן תחושות קדומות. התנועה מזכירה תנועת מטוטלת המדגימה את היחסים הקבועים וההפרדה בין מלא וריק [10].

תרגול יומי של כמה דקות במשך מספר פעמים מטפח את הבריאות והאיזון, משפיע לטובה על מערכת העצבים, משפר את חילוף חומרים, מחזק את מערכת החיסון ומטפח את אנרגיית החיים. העיקרון המנחה בתנועת הסרגל הוא גוף נינוח. במהלך התנועה הידיים אוחזות את הסרגל בין כפות הידיים, מה שמשפיע ומעורר את נקודות "ארמון העמל", בסינית: לָאוֹ גוֹנְג [11] (הנקודה השמינית בערוץ מעטפת הלב). נקודה זו מייצגת את הקשר בין הצ'י של האדם לצ'י של הסביבה.

oOo

1. taiji chi 太極尺

2. jinsè chi 金色尺

3. Chen Tuan 陳摶 a.k.a Tunan圖南 / Chen Xi-yi 陳希夷

4. jiu shi yan in Wudang shan 九室岩 - 武當山

5. fuqi 服氣

6. pigu辟谷

7. xiudao修道

8. baiyun xiansheng白雲先生

9. daoyin導引

10. fen xushi 分虛實

11. laogong 勞宮

 
taiji ruler, taiji chi 太極尺

bottom of page