top of page

Recent Posts

Archive

Tags

RSS Feed

❖ מאב לבן

מָא מִינְג-דָא [1] הוא אחד ההיסטוריונים העכשוויים החשובים של אמנויות הלחימה הסיניות. שורשיה של משפחת מָא במחוז גַאנְסוּ שבצפון-מערב סין, אך במהלך תקופת שושלת צִ'ינְג עברה לעיר צַאנְג-ג'וֹאוּ שבמחוז חֵבֵּיי. אביו היה אמן הלחימה הנודע מָא פֶנְג-טוּ [2], בן לקבוצה האתנית של בני חוּאֵי המוסלמים, שהיה פעיל ב"התאחדות אמנויות הלחימה הסינית בטִיאֶנְגִ'ין [3]" שנוסדה בשנת 1910 . חברי האגודה הנחילו תודעת לחימה, דגלו בדעות לאומניות כנגד האימפריאליזם היפני ושלטון המאנצ'ו, ותמכו במהפכה דמוקרטית.

מָא מִינְג-דָא הצעיר למד מאביו בעיקר את הזרם המשפחתי של סגנון טוֹנְג-בֵּיי צ'וּאַן, ובהמשך העמיק בסגנונות בָּא-גִ'י צ'וּאַן ופִּי-גוּאָה גַ'אנְג. הוא משמש היום כפרופסור באוניברסיטת גִ'ינַאן במחוז גוּאַנְג-ג'וֹאוּ. פרסם ספרים ומאמרים רבים בשפה הסינית, וכמו כן היה עורך של כתב עת שיצא בהונג קונג בשפה האנגלית.

בסרטון המצורף מָא מִינְג-דָא מנחה את בנו מָא לִיאֶן-גֶ'ן [4], המבצע תבנית טוֹנְג-בֵּיישל הזרם המשפחתי. מָא לִיאֶן-גֶ'ן הוא בעליו של בית ספר (יפה להפליא) של אמנויות לחימה בגוּאַנְג-ג'וֹאוּ, הזוכה מדי פעם לביקורים של אביו המגיח לשיעורי אורח. בית הספר מציע שיעורים בלחימה ביד ריקה, כלי נשק, קַשָתוּת ולחימה בחרב פיפיות - גִ'יאֶן, מרופדת. בנוגע לתחום הספציפי הזה, שכדאי להקדיש לו מאמר נפרד, אני מתרשם שעדיין לא קיימים חוקים ארציים החלים על הכלל ולעתים נדמה שעקב המיעוט היחסי של טכניקות דקירה ושיסוף הדבר דומה יותר ללחימה במקלות מרופדים.

oOo

1. Ma Mingda 馬明達

2. Ma Fengtu 馬鳳圖 1888-1973

3. Tianjin zhonghua wushi hui 天津中華武士會

4. Ma Lianzhen 馬廉禎

 

bottom of page