top of page

Recent Posts

Archive

Tags

RSS Feed

❖ זן באומנות הקשת

אחד הספרים הפופולריים הנוגעים לאומנויות לחימה והגות הוא "זן באומנות הקשת" (הוצאת דביר, 1990), אותו קראתי בגרסאות שונות. המחבר, אויגן הֶרִיגֵל, שימש כפרופסור לפילוסופיה בהיידלברג ופרופסור לפילוסופיה באוניברסיטה המלכותית בסֶנדיה, יפן. הספר מתאר את התובנות והחוויות הרוחניות שלו כתוצאה מלימוד קְיוּדוֹ בשנים 1924-1929 בהדרכת המורה אָוָה קֶנְזוֹ [1]. קְיוּדוֹ היא אומנות קַשָתוּת יפנית המכוונת להתפתחות רוחנית, ואולי כפי שעולה מדברי הכותב, להשיג חוויה של ביטול ההפרדה בין 'אני' ובין 'עולם', תוך כדי אימון ומיקוד בתהליך נכון ומאוזן של ירייה, ולאו דווקא פגיעה במטרה.

ברובד ההיסטורי, מעבר לערכו החשוב של הספר, כדאי גם לדעת כי הן הכותב והן הספר זכו לתלי תלים של ספקות וביקורות. ראשית, נטען כי אָוָה קֶנְזוֹ, ממנו למד, לא היה כלל מורה או חסיד של דרך הזן (שוג'י, 2001) [2]. לאחר קריאת ספרו של מורה הזן סוזוקי בשנת 1938, הכותב ציין כי מה שלמד מהמורה קֶנְזוֹ היה למעשה זן. נראה כי סוזוקי עצמו לא התנגד לטענה זו וכתב את ההקדמה לספר:

"בהקשר הירייה בקשת פירוש הדבר, שהיורה והמטרה אינם נפרדים עוד, אלא מציאות אחת. אין הקַשָת מודע עוד לעצמו, כאילו עומדת לפניו המטלה לקלוע לדיסקת-המטרה. מצב זה של אי-מודעות יושג רק כשאדם משוחרר לחלוטין מעצמו, כשהוא שרוי באחדות עם שלמותה של מיומנותו הטכנית".

מאוחר יותר סוזוקי חזר בו וטען כי "הֶרִיגֵל מנסה לתפוס את הזן, אך לא הבין את מהות הזן" (סוזוקי, 1959) [3]. אמנם הדיון האם המורה אָוָה קֶנְזוֹ היה איש זן עדיין לא תם, אם כי נראה כי הטענות כלפיו שקטו לאחר שבספר "חץ זן, קשת זן – חייו ולימודיו של אָוָה קֶנְזוֹ" הוצגה קליגרפיה שלו האומרת "קשת וזן אחד הם" (סטיבנס, 2007) [4].

ואחרון אך לא כל כך חביב – הכותב אויגן הֶרִיגֵל היה תומך נלהב של המפלגה הנאצית, ולפיכך נאסר עליו ללמד באוניברסיטה לתקופה של שלוש שנים לאחר שנת 1945, כפי שציין וולקר בספרו על בודהיזם והתרבות הגרמנית (וולקר, 2000) [4]. הוא נפטר בשנת 1955.

oOo

1. Awa Kenzô 阿波研造 1880-1939

2. Yamada Shōji, "The Myth of Zen in the Art of Archery," Japanese Journal of Religious Studies, 2001.

3. Suzuki, Daisetsu; Hisamatsu. "Taidan: Amerika no zen wo kataru". Zen Bunka. 14, 1959.

4. Stevens, John. Zen Bow, Zen Arrow: The Life and Teaching of Awa Kenzo. Shambhala Publications, 2007.

5. Volker Zotz: Auf den glückseligen Inseln. Buddhismus in der deutschen Kultur. Theseus, Berlin 2000.

 

bottom of page